Ryömintä vaihde on puuautossa ehdoton edellytys mielestäni
Alkuvaiheen jälkeen mieleenpainuneita kokemuksia liene ollut ne haasteet joita puunajo voi tarjota.
Mäkeen jääminen, kiinnijääminen kurakkoon tai tilan puutteeseen liittyvät krooniset toistot.
Puunajossa on toki paljon niitä hyviä, tai ainakin kohtuullisia paikkojakin, mutta haasteasteen nouseminen pykälä kerrallaan kohti pistettä jolloin ei joko perävaunun kanssa voi ajaa tai on järkevämpää odottaa parempia päiviä on sitten toinen tarina.
Milloin sitä tullaan siihen kohtaan että ei kannata kokeilla kärryn kanssa, tai ajetaan toisella kertaa.
Todennäköisesti sen jälkeen kun on kokeiltu yhden kerran liikaa.
Saman laanin kohdallakin voi olla päivästä kiinni millaisella kuormalla voi ajaa.
Erään hieman haastavamman laanin kohdalla ajoin ensimmäisen reissun täydellä kuormalla ilman ketjuja (en kokeillut ilman ketjuja toista kertaa vaikka sen reissun ilman pääsinkin), ja myöhemmin talvella etupyöräketjua myöten rautaa renkaissa kahdella nipulla.
Ilman ketjua kokeiltu reissu oli olosuhteiden valossa ideaalinen, mutta hyvän talvikelin myötävaikutuksellakaan ei ollut missään nimessä järkevää kaluston kannalta koittaa toista kertaa samalla tavalla. Kaksi mäkeä muistan menneeni ylös ihan pidon ollessa ihan rajoilla, eikä vaihteenvaihdoissa ollut yhtään pelivaraa mennä huti.
Ketjujen käytön pois jättämisen ikävin seuraus ei ole mäkeen kiinni jääminen, vaan se ettei auto pysy siinä mäessä kun pito on jo loppunut.
Persmäen ottaminen, eli se taaksepäin liukuminen kun on tila jossa ei voi ohjata tai pysähtyä kun sitä itse haluaa.
Ei siinä kovin mukava itse matkustajana ratin takana ole olla, kun siinä on joskus itsekin ehtinyt käydä läpi työnantajan mahdolliset pääntaputukset sankarisuorituksen jälkeen.
;'' säästin vajaan kymmenen minuuttia kun en laittanut ketjuja''
Enkä usko että se ketjuttamisen väliin jättö on oikeastaan kiinni edes ajan säästöstä. Suurempi syy on se laittamisen nihkeys.
Ketjun raksien kiinnikkeiden kiinnitys joko kylmässä, tai veden tippuessa niskaan ei ole hääviä. Unohtamatta seikkaa ettei ne kiinnikkeet aina ihan suosiolla napsahda kiinni.
Se tunne, kun ketjun kiinnike ei ihan yletä vaikkapa siinä vetopyörien välissä menemään kiinni. Sormet ei mahdu sinne väliin kunnolla ja mieli tekisi jo jatkaa matkaa.
Ei siinä fiilis ole kuunnella ''mä oon rekkamies'' biisiä kun patti alkaa otsaan kohota.
Ja sitten se kun ketjut menee liian helposti kiinni. Ne on varmasti löysällä, ja alkavat hakkaamaan kaikkea mihin sattuu ylettämään.
Siinä kyllä toisen laulun sanoja lainaten ''konginkangas raikaa'', niinkuin kaikki muutkin pitäjät missä tällaista kolinaa sattuu aiheutumaan.
Jossain vaiheessa sitten saa korjata jotain, ja kaikessa toiminnassa se korjaamisen välttäminen on ehdottoman tärkeää.
Ennakoivat huolto, ja oma toiminta yleensäkin vaurioiden välttämisessä on edullisempaa sekä nopeampaa kuin yllättäen särkyneen korjaaminen. Puhumattakaan varaosien kaivelusta, kun yllättäviä vahinkoja sattuu.
Tuo mäkeen jääminen. Parisen vuotta olin Orivedellä ajanut, kun tuli kerran tilanne että jäin talvella mäkeen kiinni.
Ketjut oli silloin toki renkaissa, mutta olisinko vaihteenvaihdossa tehnyt jonkin virheen vai mikä, kuitenkin melkein mäen päälle pääsin ja meno loppui.
Tilanne oli sellainen, että ryömintä vaihteella olisin päässyt siitä ajamalla pois. Nyt piti käydä purkamassa perä'vaunun etunippua eteenpäin sen verran että sain siirretyä autoa mäen harjalle josta kuorman kanssa volvo jaksoi 1 vaihteella liikkeelle lähteä.
Tämä kyseinen yksilö oli siis vielä sen aikakauden vehje, ettei ryömintä vaihteita ollut i-shifiin saatavilla.
Tästä muistin kyllä tallilla kuitata, huumori kun on kyseisessä talossa sallittua tuumasin työnantajalle : en nyt tiedä kumpi on hölmömpi, se joka on keksinyt puuauton ilman ryömintä vaihdetta vai se joka on ostanut sellaisen''.
No se auto lähti vaihtoon jossain kohdassa, ja trippeli vaihtui puimuriakseliin ja ryömintävaihde tuli uuteen autoon myös.
Autosta pidin kyllä paljon, ja vielä näinä päivinäkin kyseistä yksilöä muistelen lämpimästi. Mukava peli tehdä töitä.
Tämä trippeli volvo oli hieman haastava senkin suhteen, että telin kevennintä ei ollut lainkaan. 8x4 4,9m akselivälillä, ja ainoa apuväline oli taemman vetävän ilmapussin tyhjennys sekä trippeliakselin nosto.
Kyllä silläkin pystyi ajamaan, vaikka esimerkiksi kääntöpaikoilla joutui väliin tekemään muutaman ylimääräisen ratin liikkeen.
Vetäjän kuormatilassa oli lisäksi haastavuutta, autossa oli vielä 60 tonnisten aikana käytetyt jatkettavat tolpat joihin ei ihan niin paljoa saanut kuin uusiin tolppiin.
Tämän myötä perävaunu sai kokonaispainon tavoittelussa välillä sen pienen ekstran jonka mielellään vetäjään pidon takia olisi laittanut.
Tästä sain kerran konkreettisen vertailu tilanteen, kun metsästä kuorman kanssa lähtiessäni huomasin että aina kiihytysvaiheessa alkoi auto täristä ihan hillittömästi.
Tallilla sattui olemaan toinen auto juuri vapaana, jossa oli jo uudemmat tolpat.
Auto ajettiin laanin luo, ja vaihdoin puut omasta ajokista toiseen.
Omaan autoon olin niitä oikein asetellut, ja nähnyt vaivaa jottaa saan täyden painon pitkän matkan kuormaan.
Toiseen autoon niitä ei tarvinnut asetella, ja puiden siirron jälkeen olisi siihen mahtunut vielä usea kourallinen vielä lisääkin.
Muutama päivä tuli lomailtua. Pieni kylpyläreissu tulo tehtyä.
Muutoin aika on kulunut normaalin puurtamisen parissa, ja ajatuksia täyttää tällä hetkellä paljon ohjelmistosuunnittelun alkuun saaminen.
Saa nähdä miten sen kanssa pääsee liikkeelle.
Kiinnostaako lisä tienesti ->Lisätienestiä asiakashankinnalla sinulle
Me tarvitsemme teidän asiakkaaksemme, jotta voimme saavuttaa tavoitteemme auttaa teitä!
Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.
Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.
Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:
-Korjaamot
-kaluston myyntipalvelut
-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot
Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?
Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.
Joni.Niskanen@vdcenter.fi
puhelinnumeromme: 045 7838 1264