Loppu talvelle se kiire saadaan aina luotua.

01.06.2022

Se on jo kesäkuu koittanut. Kosteaa keliä on täällä päin ainakin riittänyt, joten puunajossa ainakin voi olla rauhallista tähän aikaan. 

No sitä Orivedelle juurtumista, jos sitä sellaiseksi voi sanoa kun työpaikalle alkaa pysyvämpi osoite muodostumaan.

Ensimmäinen talvi oli suht rauhallinen, jostain syystä puun liikkuminen oli melko nihkeää sinä talvena.

Ajoimme suuren osan talvesta yhdestä isosta laanista, välikuormiksi voi melkein luokitella ne laanit joita muuten ajettiin. 

Meille oli tuurina silloin se, että laanissa oli paljon mäntytukkia, ja se ajettiin Merikarvialle.

Kuorma vuorossa oli monena päivänä se mitä tarvitsi tehdä, ja sekin päivä jäi vajaaksi.

Vasta kevään häämöttäessä alkoi luonnollisesti se kiire. Alkutalvi pyöriteltiin käytännössä peukaloita, ja viimeiset kolme viikkoa olisi saanut ajaa 8 päivää viikossa.

Hassua huomata, että kun kommellukset jättää tarinan kerronnasta pois, jää kirjoitettavaa aikalailla vähemmän.

Lienekkö se joku kansan ominaisuus meillä Suomalaisilla, että asioiden sujuessa muistijäljet ovat huonommin tarttuvia. ''Vastatuulet'' kyllä rekisteröityy, ja sille tämä blogi näyttää olevan esimerkkinä. Ne hetken kun p***a on lävähtänyt tuulettimeen muistaa kyllä, ja kaikki hyvät päivät ovat sitten tarpeettomia mainita. 

Auto miehen kehu on se, ettei kukaan sano mitään. Vaikka ei sen näin kuulu mennä, vaan hyvistä päivistä täytyy ottaa kaikki irti. Positiivinen vuorovaikutus kertaantuu hyvinä asioina, ja luo itsessään parempaa työilmapiiriä.

Tuosta isommasta laanista jäi eräs ilta mieleeni, kun soittelin laanille ajaessani toiseen autoon kun tiesin tämän olevan laanille samoihin aikoihin myös menossa.

Laani sijaitsi läpiajettavan tien varrella, joten sovimme ajavamme normaaliin ajosuuntaan sen ympäri, mutta kaveri menisi vasta toiselle mäntytukki pinolle jotta minä pääsen ensimmäiselle lastaamaan.

Pieni kilpailuvietti heräsi, kaveri oli siellä reilun vartin ennen minua, mutta tiesin olevani nopeampi nosturin käytössä kuin hän.

Ajoin reippaammalla tahdilla pinolle, ja näin että kaverilla oli jo puolikuormaa kyydissä.

Tuumasin että voihan sitä vielä koittaa kuin nopeasti sitä oman kuorman saa kyytiin, mutta kaverin saavuttaminen voi olla jo myöhäistä.

Kun pääsee oikein fiilikseen, ja nosturi on ''samalla aaltopituudella'' käyttäjän kanssa, puu alkaa siirtymään kyytiin suht rivakkaan tahtiin.

En ehtinyt aikaa ottaa, mutta sen voin kertoa että minä olin ensin valmis. 

Kun ajoimme laanilta tallille peräkkäin, hallilla työkaveri tuli nauraen juttelemaan. Tuumasi että hämärässä alkoi nosturin valot pyörimään kuin majakka konsanaan. Muutaman vitsin asiasta murjaisimme, ja siitä jäi käteen hauska muisto.

Kuorman teon nopeudesta saa paljon kuulla, ja sitä käytin itsekin liikaa mittapuuna millainen kaveri olen työnteon suhteen.

Samaan kategoriaan mahtuu muutamia vuosia sitten jossain kuljetusalan lehdessä mainittu ''high vision'' nosturi, jonka jälkeen siirtoauto mies voi mennä ajamaan ja ammattimies voi kotisohvalta tulevaisuudessa tehdä kuormat.

Näillä kahdella asialla on se yhteinen tekijä, että ne suurimmat haasteen raakapuun ajossa ovat juuri ennen kuorman tekoa, tai vähän sen jälkeen. 

Ne muutamat minuutit jotka siinä voi säästää tai menettää, muuttavat muotoaan joko liikenteessä tai viimeistään tehtaan purkujonossa.

76 tonniseen puuautoon olen säätyvätilavuus nosturilla tehnyt kuorman joitain sekunteja yli 11 minuutin. Siitä jos olisin saanut virheet pois, olisi luku ollut 10 alkuinen.

Yhden kaverin olen kuullut tehneen saman tyyppisellä koneella nopeammin, mutta oma otanta on suht kapea koko alaa ajatellen. 

Kaksipiirinen toimisi tässä paremmin, jos nopeutta haluaa ilman että pienen virheen jälkeen öljyn virtauksen takaisin saaminen vaatii muutaman liikkeen. Ei rakettitiedettä, vaan jatkuvaan liikkeeseen perustuvaa.

Pari mukavaa lisälaitetta oli autoissa joita Orivedellä ajoin. 

Toinen oli hydrauliöljyn lämmitin (talvella oikein mukava), ja toinen oli peruutuskamera.

Perävaunun perään otto on huomattavan paljon mukavampaa kameran kanssa, ja kun siihen lisää takailmajousituksen, ei autosta tarvinnut poistua ennen kuin tuli letkujen kiinnitysvaihe.

Kamerasta oli hyötyä myös metsässä, kun kulma-asennosta tarvitsi otta kärry perään. 

Vaikka nämä pystyy tekemään ilman kameraakin, voin sanoa että välillä niitä kasaan menneitä nosturin hyttejä näkee, kun aisa ja kita eivät ole kohdanneet.

Siinä tälle viikolle muutama sananen.


Mitä nyt on meneillään.

Oman ohjelmiston pohjalta koekäyttö sujui hyvin. Sekä paperilla laskien, että ohjelmalla laskien pääsimme suht samoihin lukuihin.

Ohjelman hyvänä puolena oli se, että siitä sai vielä esiin pieniä kuluja joita paperille ei oltu lisätty. 

Palautteen sisältö oli hyvää, ja vaikka autoilijana oli kokenut kaveri tuumasi hänkin että ohjelman suunta on todella hyvä. 

Ohjelman on tarkoitus näyttää jatkuvasti tarkentuvalla tiedolla kuinka paljon rahaa on käytettävissä tulevina viikkoina ja kuukausina.  

Eli vaihtaa monelle ''yllätyksenä'' tulevat isommat laskut sellaiseen muotoon, että ne saa maksettua ja tietää paljonko sitä on pelivaraa ostaa muuta.

Paljon siinä on vielä työtä, mutta olen valmis tekemään kaiken tarvittavan jotta saamme koko kuljetusalan käännettyä parempaan suuntaan.

Yleisesti katsoen tilaisuus alan katteen parantumiseen on käsillä minun arvion mukaan seuraavan kahden vuoden sisällä. Jos sitä ei nyt mennä kusemaan käsille aloittamalla uutta hintojen polku buumia.

Kiinnostaako lisä tienesti ->Lisätienestiä asiakashankinnalla sinulle

Me tarvitsemme teidän asiakkaaksemme, jotta voimme saavuttaa tavoitteemme auttaa teitä!

Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.

Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.

Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:

-Korjaamot

-kaluston myyntipalvelut

-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot

Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?

Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.

Joni.Niskanen@vdcenter.fi

puhelinnumeromme: 045 7838 1264