Tästä se kaikki alkoi
Itse tiesin jo kouluikäisenä että rekan rattiin on tieni vievä. Kouluaikoina jo juttelin kaverilleni haaveistani. Asiaan vaikutti seikka, että isän puolelta olin jo kolmas sukupolvi lähdössä alalle. Pappa ajoi puita sekä isä ja hänen jokainen veli ajoi puita. Nyt minä ja veljeni olemme ajaneet ja hän ajaa puita vieläkin. Veljeä lukuun ottamatta edellä mainittujen kanssa en kuitenkaan nuorena ollut juurikaan tekemisissä. Isän alkoholi ongelmat eivät olleet suvussa mitenkään poikkeus, joten hänen olemassa olostaan en silloin tarkemmin tiennyt. Enemmänkin kosketusta alaan konkreettisesti tuli syntymäpaikkakuntani Haapajärven ikkunatehtaan ajossa olleen perhetuttuni kautta.
Oli todella mielenkiintoisia reissuja kiertää Suomea ja pari reissua Ruotsiin Harrin mukana. Ajokorttia hankkiessani, muistan vieläkin elävästi miten vasta viimeisellä autokoulun ajotunnilla ennen inssiä sain kuorma-auton mahtumaan risteyksissä omalle kaistalleen. Myös tästä vain reilu viikko myöhemmin läksin Viitasaaren tb:n kylmäasemalta ensikertaa ajamaan täysperäyhdistelmällä 4 tietä etelään. Kädet hikoillen, nyt minä ajan ensimmäistä kertaa rekkaa. Tuosta voi jokainen laskea ettei yhdistelmäkorttia ihan vielä taskussa ollut.
Olin matkalla pääkaupunkiseudulle kuorma-auto töitä etsimään. Monien vaiheiden jälkeen niitä löytyi. Näistä vaiheista osa ei kestä päivän valoa, mutta ei niistä perästä päin viranomainen taida rangaista vaikka niitä tässä teille täällä jakaisin. Ehkä niitä myöhemmin lisää sekä tästä oman matkani etenemisestä myöskin.
Tähän se on johtanut
Tähän seuraavaksi haluan kuitenkin kertoa hieman isommalla kuvalla siitä miten päädyin tähän tilanteeseen että olen tässä teille kirjoittamassa tätä. Kootaan tätä palapeliä tässä yhteen kun kirjoitan tänne tarinoita viikottain. Laitetaanko vaikka perjantaille se ajankohta kun tarinaa voi käydä lisää lukemassa.
Vuosien varrella kuljetusyrittäjyyttä on tullut kokeiltua. Minun kohdallani vaikeudet liittyivät ensimmäisellä kerralla siihen, että rahat oli tuhlattu tilipäivänä ja laskuihin ei oltu osattu varautua.
Toinen kerta, en siis kerrasta oppinut meni jo hieman paremmin monilta osin. Mutta tällä kerralla teknisistä ongelmista aiheutuneet kulut olivat järjettömät eikä edellytyksiä ollut jatkaa tomintaa. Veljeni sitä kyllä sinnikkäästi jatkoi myytyäni osuuteni hänelle. Minun tieni oli osuuden myytyäni selvä. Lähden opiskelemaan kirjanpitoa, taloushallintoa ja katelaskentaa. Käyn läpi tarkasti sudenkuopat jotka olen läpi tarponut ja etsin niihin korjaavia tekijöitä ehkäistäkseni muiden joutumasta kokemaan samaa kohtaloa.
En tiedä onko sanavalinta osuva, mutta paremman puutteessa käytän sanaa vastapuoli. Vastapuolella, eli ajojen tarjoajilla on omat katteita seuraavat taloushallinnon osaajat. Kuljetuspäälliköstä myyntipäälikköön, ja Johtajasta pikku pomoon, tai muuhun kavereihin joka oman kokemukseni mukaan purkaa autonkuljettajaan tehtaalla omaa kurjuuttaan. Sen porukan tehtävänä on saada kuljetuspalvelu hankittua mahdollisimman edullisesti. He ovat jo kauan sitten oivaltaneet että tässä on kyse liiketoiminnasta ja rahasta. Siinä meillä on mielestäni monella kehitettävää. Kiiltävän kuorma-auton voi ostaa harrastepeliksi, ja säästää siinä pitkä penni kun jättää autoilun siitä välistä pois. Meidän on nähtävä tämä toiminta samoin kuin he sekä ymmärrettävä että heidän tehtävä on pyrkiä tekemään työnsä kustannustehokkaasti. Meidän taas on pyrittävä saamaan mahdollisimman hyvä korvaus tehdystä työstä. Ilman ylihinnoittelua tai hintojen polkemista. Se vaatii sen että on tieto siitä mihin sitä rahaa kuluu ja tarpeen kautta laskea siihen päälle tarvittava korvaus kattamaan yllättävät kulut sekä yrittäjän riskin. Toivon mukaan tulevaisuudessa meitä on täällä VD Centerin mukana niin paljon porukkaa, että saamme autoilun hinnoittelun sisäistettyä niin hyvin että hinnanpolku ja keplottelun vaikutukset ymmärretään paremmin eikä tätä tehdä vain autoilun ilosta vaan kannattavana liiketoimintana. Pelkkä autoilun ilo ei pitkässä juoksussa anna minkäänlaisia edellytyksiä varautua huonoihin hetkiin, vaan ensimmäinen vähänkään poikkeava ongelma on valitettavan usein naula arkkuun. Se voi sinetöidä velkakierteen sekä yritykselle että yrittäjän henkilökohtaiseen talouteen. Tätä minä haluan karsia pois niin paljon kuin vain mahdollista.
-Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.