Scania kokemukset tässä vaiheessa jäivät positiivisina mieleen.
Tästä yritystoiminta kokeilusta jäi tekemisen muodossa mieleen muutamia asioita. Metsäyhtiön suunnalta ajoja alettiin isämme pois potkimisen jälkeen suunnta toiselle autoilijalle, ja tämän myötä työnteko muuttui pelkäksi keräilyksi. Yhdenpaikan kuormia oli lähinnä sellaisissa paikoissa joihin tämä toinen ei vielä mennyt.
Sitten ryvettiin kurakoissa jotta saatiin tavaraa liikkeelle, rahan toivossa. Keräily puunkuljetuksissa ei ole millään muotoa kannattavaa, ja tätä ei moni ole sisäistänyt kokonaisuuden tasolla vielä nykypäivänäkään.
Puunajo on mennyt kilvanajoksi hyvien paikkojen puunvarailun muodossa, ja metsäyhtiön taitamattomuus järjestää kotialue yrittäjien tai mepa kuormien toimintoja järkevästi on tialnteen tällaiseksi ajanut.
Meillä keräily oli silloin lähes poikkeuksetta telaamista useista paikoista per kuorma. Pohjanoteeraus liene oli jo silloin se ettei viikon tilityksellä saanut maksettua muita laskuja kuin polttoaineen, ja siitä sormi osoittaa metsäyhtiön ajojärjestelyä ihan yhtälailla kuin omaa typeryyttä yrittää tienata työmäärää lisäämällä enemmän rahaa laskujen maksuun.
Silloin olisi jo pitänyt ymmärtää ottaa asia konkreettisesti esille ajojen tarjoajan kanssa, ja sanoa ettemme voi tappiollista toimintaa jatkaa. Asioiden täytyy muuttua tai joku muu saa tehdä sen ilmaisen työn.
No me kuitenkin keräiltiin, ja telattiin puita terminaaleihin mihin sitä vain saatiin sullottua. Rahan puute ajoi tähän. Nummelan juna-asemalle liene tehtiin sellainen pino jonka puita siellä ajavat muistavat katkerana nykypäivänäkin.
Kolmemetristä koivua niin korkeana pinona kuin nosturilla ylti laittamaan.
Käsi pystyyn virheen merkiksi, sillä kyseistä pinoa ei olisi koskaan pitänyt sillä tavalla tehdä. Sen purkaminen on ollut työtyrvallisuuden kannalta vaarallista. Ketään kohtaan toiminnalla ei ollut mitään henkilökohtaista.
Siinä kohdassa yritys oli jo nykypäivän ymmärryksellä kuolon korinoissaan, ja sitä yritettiin tekohengittää ajamalla kaikki mitä löytyi.
Älkää sortuko samaan, huonolla katteella ei saa kuitattua vanhoja laskuja kun ei se riitä maksamaan välttämättä kaikkia kuormasta tulevia kulujakaan.
Edellisessä kirjoituksessa mainitsemani 143 scania koki Porvoossa kurjan kohtalon. Vanha auto syttyi palamaan kesken kuormanteon metsässä. Itse olin siinä paikalla, ja palokunnan paikalle saaminen oli oma episodinsa. Ei siitä enää edes yritetty tehdä toimivaa peliä sen jälkeen.
Tämä yrityksen varsinaisena työjuhtana toiminut 580 hp R sarjan scania jäi mieleen hyvänä pelinä. Vikoja siinä ei juurikaan ollut, ja autosta tykkäsi vuosia myöhemmin työkseen sillä ajanut Rautalammilta kotoisin olevan yrittäjän kuskikin, kun hänet sattumalta kohtasin Ristiinassa kerran.
Hyvä vääntökyky, telivetoisessa autossa telin ylösaaminen kuormapäällä ja olematon tarve korjaamolla käynnille jätti hyvän muistijäljen tästä yksilöstä. Myöhemmin sain kokea kyllä samalta merkiltä kääntöpuolenkin, kun yhden tilikauden aikana korjaamokustannukset (sis huollot) nousivat n 100 000€.
Tämä kokemus toi lisätietoa paljon, esim kytkinremontille ei saa minkäänlaista takuuta scanialta. Ei vaikka kytkinremontin jälkeen uusi remontti tarve ilmeni alle kolmen viikon kuluessa edellisestä.
Samassa yhteydessä esim hinausvakuutuksen tarve kuljetusliikkeelle on käytännössä pakollinen. Tähän kohtaan on pakko sanoa että oli kyse sitten vakuutuksista, polttoaineesta, pankin valinnasta tai yel yhtiön valinnasta :KILPAILUTTAKAA! Tällaisissa kilpailutuksissa on saatu yhdellä puhelinsoitolla kahteen eritahoon 6 000€ säästö kuljetusliikkeelle!
Scaniaan piti silloin saada lisää potkuakin, kun se meillä vielä oli. Virityksen jälkeen meno ei ihan pienestä hyytynyt. Mustaa savua tuli putken täydeltä kun kaasun laittoi lattiaan.
Tätä kokeili siskon mies kerran kun läksi lauantaina valmista kuormaa viemään Joutsenoon. Liljendahlin mäessä kun henkilöauto kesäpäivänä läksi ohittamaan, vänkärillä ikkuna autossa avoinna ja nortti huulessa kun scaniaa kuljettanut siskon mies päätti polkaista tallan pohjaan.
Ei tahallisesti, mutta tilanne osui kuitenkin niin hyvin kohdalleen että ohittamassa ollut henkilöauto katosi mustaan usvaan hetkeksi. Lieköhän ollut vielä tarvetta nortin sauhuttelulle tuon hetken jälkeen?
Meidän kohdalla tuo yritystoiminta kesti noin vuoden verran, sen verran lyhyen aikaa ettei esim tilinpäätöstä ehditty tekemään. Se kun täytyy tehdä neljän kuukauden sisään tilikauden päättymisen jälkeen.
Muistan hyvin kun eräänä iltana Lapinjärven juna-asemalla olimme veljeni kanssa kaksin saamassa juuri junan valmiiksi. Ennen kuorman purkua puhuimme, että tämä on yrityksen viimeinen kuorma, minä puran ensin puolet ja veli toisen puolen. Sillä aikaa kun veljeni oli nosturissa, soitin ajojärjestelijälle että rahat on loppu ja emme jatka enää toimintaa.
Ensi reaktio ajojärjestelijältä oli aito ja vilpitön, joskin se paljasti että keräilyyn oli pohjalla muutakin syytä kuin vain huonosti sattuneet laanit.
Kommentti oli: ei tässä ketään ollut tarkoitus konkurssiin ajaa. Sanomisen sävy, ja muu keskustelu siihen päälle antoi vahvan vihjeen siitä että meidän ajot oli annettu ''hyvien välien'' takia toiselle.
Itse ajojen lopettaminen yrityksessä oli nihkeä paikka. Kova kolaus haaveille oman auton omistamisesta, ja omassa yrityksessä työskentelyn mahdollisuudet katosivat kuin tuhka tuuleen. Sitä tunnetta ei luultavasti saa mielestään koskaan pois, mutta toisaalta olen löytänyt tien kasvattaa se voimavaraksi auttaa muita vältäämään saman tilanteen.
Konkurssin hoitaminen hoitui asioden hoitamatta jättämisellä. Tähän ei kannata lähteä, sillä se pahentaa vain velkakierrettä kun asioita ei hoida kukaan.
Nykyisellä polttoaineen hinnalla ei varmasti voi konkursseilta välttyä, ja tähän tarpeeseen haluamme olla apua tuomassa myös.
On tilanne sitten kuinka huono tahansa, asian kanssa ei tarvitse olla yksin. Olemme aloittamassa yhteistyön yrityssaneerauksiin ja konkurssien hoitoon erikoituneen yrityksen kanssa.
Tästä tulemme lisäämään oman osin sivustollemme kunhan asian on molemminpuolin läpikäyty.
Kyseinen taho hoitaa myös varattomat konkurssipesät, joten tilanteesta huolimatta ota meihin yhteyttä jos tilanne alkaa näyttää huonolta, tai paska on jo lävähtänyt tuulettimeen.
Polttoaineen hinnan nousun myötä suosittelen tutustumaan ajosopimuksenne pykälistöön, ja etsimään sieltä lausekkeen ''force majeure''. Tämän taustalta voi löyty mahdollisuus ns. hardship tilanteen konkretisoitumiselle jolloin olemassa oleva sopimus voidaan neuvotella uudestaan, tai päättää nykyinen sopimus.
Tappiollinen toiminta johtaa vääjäämättä konkurssiin, jos asiaa ei hoideta lainkaan.
Jos taloudellisen tilanteen voi osoittaa korjautuvan esim kyseisillä toimilla, voi saneeraus tulla vaihtoehdoksi. Tästä lisää kunhan tilanteemme uuden yhteistyökumppanin kanssa etenee.
Loppuun vielä is.fi talousanomista vastaan tullut uutinen, joka aikalailla kiteyttää kuinka järjettömän suuresta korotuksesta polttoaineen hinnassa loppujen lopuksi on kyse:https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008683425.html
1,4miljoonaa yhdelle kuljetusliikkeelle on liikaa millä tahansa mittarilla.
Oli toimet mitä tahansa valtion suunnalta, hieman pelkään että yksittäisen yrittäjät jäävät siellä vain tilasto tappioiksi. Jos liiketoimintanne on jäämässä tappiolliseksi polttoaineen hinnan nousun vuoksi, jääkää hyvät ihmiset kotia. Turha sinne tien päälle on lähteä maksamaan siitä että joku toinen saa tavaransa perille!
Kustannukset ovat nousseet joten hintojen täytyy nousta välittömästi perässä!
Mitä nyt on meneillään.
Tuo saneeraus ja konkurssiyhteistyö on tämän hetken suurin uutinen. Asian on nyt sen verran hyvällä mallille, että siitä pääsee oman sivuosion tekemään jo lähiaikaan.
Siitä toivon löytyvän apua sekä teille kuljetusalan yrittäjät, kuin myös meidän mahdollisuuksiin tarjota kattavaa palvelua yritys kaaren alusta loppuun saakka.
Asiakashankintaan on tulossa markkinointia. Olen tässä rakentamassa myös asiakashankinnasta maksettavaa korvausta jokaiselle joka asiakkaan tuo vd center oy:lle kirjanpidon asiakkaaksi. Se osa-alue tulee joka tapauksessa olemaan meille vielä pitkän aikaa arvokas tulon lähde jonka avulla kehittää kuljetusalalle tarjoamiamme palveluita, ja olla auttamassa alalla toimivia yrityksiä ylläpitämään toimintaansa paremmin.
Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.
Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.
Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:
-Korjaamot
-kaluston myyntipalvelut
-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot
Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?
Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.
Joni.Niskanen@vdcenter.fi
puhelinnumeromme: 045 7838 1264