Pitempi aikanen työpaikka, ainakin tavallaan jo alusta alkaen.
Eli työttömäksi siinä edellisen kirjoituksen lopulla olin joutunut.
Edellisestä päivän pestistä olisi siis poikinut jatkoa, mutta ei sinne ollut järkevää mennä. Konkurssiin se yritys ainakin puunajon puolelta meni, jatkavat nykyisin toisen yrityksen kanssa toimintaa eri toimialalla.
Nämä kaksi yritystä oli jo silloin olemassa, ja en ole koskaan ottanut selvää onko niissä samaa omistaja pohjaa kuin laajalti. Saman huoltohallin tiloissa ne toimi, ja jotenkin tuo kyseinen jannu oli tässä toisessa mukana kuitenkin.
Omaan työnhakuun sitten.
Katsoin asuin paikastani katsoen lähimmät puuautoilijat, ja aloin soittamaan.
Ensimmäinen puhelu oli jo hyvä, Aunio Teiskosta osuin luurin päähän. Töitä ei siinä hetkessä ollut tarjota, mutta ohjasi kaveri soittamaan sieltä Orivedelle kuljetusliike Juhani Tuominen Oy:lle.
Aunion kanssa olen ollut vuosien varrella tekemisissä jonkin verrankin. Kyseisen yrityksen kohdalla voin kertoa että kyseessä on hyvä talo, ja jos töitä tarvitsee sieltä kannattaa kysyä.
Oriveden puhelu olikin sitten tuottoisa, ainakin siten että töitä sain. Aamupäivällä soitin Tuomisen Jarkolle, ja töitä kyselin.
Sairasloma tuurausta oli hetimmiten tarjolla, ja sovimme näkevämme heidän hallillaan samana perjantai päivänä.
Kolmen aikoihin iltapäivällä näimme hallilla, ja vaihdoimme kuulumisia.
Kyselin, että näytänkö nosturilla tai autolla siinä etteivät laitteet ole ihan outoja minulle.
Ei tarvinnut. Kävimme auton läpi, ja sovimme liksan siinä.
Sen jälkeen minulle mieleen jäänyt tapahtuma kuuluisi käydä joka ikisessä työpaikassa.
Hallin avain annettiin käteen, ja koko setti työvaatteita haettiin suorilta.
Pieni esittely hallissa, jos jotain tarvitsee laittaa tai vaikka autoa pestä.
Ja ei muuta kuin viikonlopun jälkeen maanantaina töihin.
Itse olen muutaman viime vuoden aikana pohtinut paljon työpaikka kulttuurin merkitystä, ja sen olemassa olon ymmärrystä.
Niitä pieniä asioita, jotka saavat kovan luokan tekijät kerääntymään kaltaistensa luokse.
Jos jossain Tuomisella on onnistuttu loistavasti, se on juuri tämä.
Talo on täynnä raakapuunajon saralla kovan luokan ammattilaisia. Jälkikäteen olen usein miettinyt, mikä minut sinne sai lopulta jäämään.
Siihen saakka pisin työsuhteeni oli ollut 1,5 vuotta. Toki olen yhdellä autoilijalla käynyt töissä 7 kertaa, jos oikein laskin.
Mutta Tuomiselle jäin lähes kuudeksi vuodeksi, enkä sieltä olisi lähtenyt jos puunajo olisi nykypäivänä metsäyhtiöiden taholta samanlaista kuin vielä noin kymmenen vuotta sitten.
Yhtenä itselleni tärkeänä asiana oli se, että porukan puitteissa oli keskinäisen kunnioituksen sisällä riittävästi tilaa tehdä asioita myös omalla tavallaan.
Laitteet olivat, ja ovat tänä päivänäkin kunnossa.
Jos minun pitäisi sanoa yksi työpaikka koko elämäni varrelta jota suositella, asiaa ei tarvitse miettiä.
Kuljetusliike Juhani Tuominen oy on ilman epäilystäkään paras työpaikka jossa olen koskaan ollut. Eikä tämä ole mitään pois niiltä muilta joissa olen ollut.
Alkuun sain sieltä kolmen viikon sairasloma tuurauksen. Tuumasin jo ensimmäisestä päivästä, että täytyypä koittaa saada vähän puita liikkeelle että on jotain näyttöjä pohjalla kun viikot ovat kuluneet.
Kyseiseltä jaksolta mieleeni on jäänyt erä ilta. Kotona olin juuri alkamassa nukkumaan, kun puhelin soi.
MIetin siinä hetken, että vastaanko ollenkaan. Päätin kuitenkin vastata, ja soittajan sukunimi meni ihan ohi. Etunimi oli Jussi, jos oikein kuulin.
Kysyin uudelleen, että anteeksi kuka soittaa. Vastaus meni uudemman kerran ohi. En tiedä oliko linjoissa vai kuulijan korvissa vika, mutta toiston jälkeen tuli hetken hiljaisuus kun jäin mietimään että minun luultavasti kuuluisi tietää kuka soittaa.
Soittaja ratkaisi tämän, '' niin minä olen sinun työnantaja''.
Tuomisen Juhani se sieltä soitti. Koominen hetki siinä oli.
Toinen auto oli hajonnut, ja tarvittiin aamulla tovi sitä autoa toisaalla jolla ajoin, muistaakseni ainakin. Päälimmäisenä mieleen jäi siinä vain tuo puhelun alku.
Sairasloma tuuraus loppui, ja siinä jatkoa ei pitkälle voitu luvata. Turhiin lupauksiin ei Tuominen lähtenyt, vaan hyvin asiallisesti kertoivat että jos on töitä mitä tehdä, niin saat niitä kyllä.
Loppu talven ajoin samalla autolla sitten kahteen vuoroon sairaslomalta palanneen kaverin kanssa. Hyvin tultiin toimeen kyseisen kaverin kanssa.
Kevät koitti, ja kelirikkoaikana ei juurikaan ollut sinä vuonna ajettavaa. Sovittiin Jarkon kanssa, että menen ajamaan rahtiautoa kesäksi kun sieltä minulle oli töitä tarjolla.
Tämä on yksi niistä seitsemästä kerrasta kun kävin ajamassa aiemmin mainitussa toisessa työpaikassa.
Tuurailin siellä useammalla eri autolla kuskien lomat, ja syksyn puolelle kääntyessä alkoi sieltäkin hommat vähentyä.
Aloin soittelemaan Tuomisen suuntaan uudestaan, mutta töiden alkua piti siellä odotella vielä. Kotona ihmetellessä meni muutama viikko, ja muistelen tuumanneeni jo että soitan sinne vielä yhden kerran ja sitten täytyy alkaa katsomaan muita paikkoja.
Oma talous ei olisi kestänyt enää jouten oloa.
En tiedä lukiko Jarkko tämän rivien välistä, vai mitä siinä tapahtui mutta järjestelyiden avulla sain sieltä jotain tekemistä.
Sanoinkin Jarkolle, että kunhan jotain löytyisi niin vähän aikaa tulee toimeen vähemmälläkin tuntimäärällä.
Sen seuraavan vaiheen kohdalla voin sanoa, että löysin sen kaverin joka minun kohdallani on täyttänyt kaikki kriteerit henkilöstä joka ei ole ainoastaan ajanut enemmän puita kuin kukaan muu tuntemani ihminen, vaan tehnyt sen koko työuransa ajan laadusta tinkimättä.
Tällä tarkoitan sitä, että ei ole alettu oikomaan tai menty missään kohdassa sieltä missä aita on matalin.
Laanit on ajettu tyhjäksi, rippeet siirretään mahdollisuuksien rajoissa terminaaliin, paremman tienvarteen tai mukana seuraavaan laaniin jos toisesta paikasta täyttöjä on haettu ja siellä on samaa puulaatua jäljellä kuin metsään olisi jäänyt.
Jokaisessa kohdassa ajateltiin kokonaisuuden kannalta toimivinta ja tehokkainta tapaa tehdä asiat.
Eikä kaluston kunnosta tinkinyt tämä mies, sen enempää kuin talo muutenkaan.
Meillä homma toimi hyvin yhteen. Monella tapaa koin itse saaneeni sekä mentorin, että täydellisen työkaverin.
Kokoajan tuntui että jotain voi kaverilta oppia, ja omaa tekemistä katsoa meidän yhteisen tekemisen sujumisen kannalta. Ja tämä täysin positiiviselta kannalta.
Kun kokonaisuudessa on jatkuvasti tunne mukana, että toisen työvuoron aloittamisen ajankohta on ajateltu siten että siitä olisi mukava lähteä itse jatkamaan, on asiat lähtökohtaisesti hyvin.
Meillä se toimi kokoajan molempiin suuntiin.
Itse koin silloin, että kun kaverina on tuon tason ihminen, saan minäkin itsestäni joka päivä irti vähän enemmän kuin keskiverto päivänä. Ehkä se tunne oli yksi palapelin palanen, jonka minä tarvitsin pysyvämmän paikan löytämiseen itselleni.
Tämä ''miksi minä sitten lopulta jäin tänne'' kysymys jäänee minulle vielä tässäkin vaiheessa mysteeriksi, eikä siihen luultavasti ole olemassa yksiselitteistä vastausta, mutta se mitä seuraavien viikkojen aikana kirjoitan minun viimeiseksi jääneestä työpaikasta raskaankalustonkuljettajana on minun työurani parasta ja opettavaisinta aikaa.
Kun olosuhteet on kunnossa, työpaikka kulttuuri hipoo täydellisyyttä ja taloon on kerääntynyt huippuosaajia voi sanoa ettei ole ihme että minunkin kiertolaiselämä löysi omalla tavallaan jotain pysyvämpää Orivedeltä.
Näistä lisää seuraavilla kirjoituksilla.
Mitä nyt on meneillään.
Onko teillä kuljetusalaan liittyviä valokuvia, joita voisimme kaikkien iloksi julkaista kuvagalleriaamme?
Pienemmät kuvamäärät voi lähettää sähköpostilla, ja jos kuvaaminen on muuten sinulle mielekästä kuvia voi yhteyttä asian tiimoilta ottaa muutenkin.
Kiinnostaako lisä tienesti ->Lisätienestiä asiakashankinnalla sinulle
Me tarvitsemme teidän asiakkaaksemme, jotta voimme saavuttaa tavoitteemme auttaa teitä!
Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.
Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.
Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:
-Korjaamot
-kaluston myyntipalvelut
-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot
Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?
Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.
Joni.Niskanen@vdcenter.fi
puhelinnumeromme: 045 7838 1264