Kun se huono yksilö osuu työajokiksi.

29.04.2022

Siinä veljen kanssa Leppävirralla puita ajaessa tehokkuutta haettiin kokoajan. Läpsystä vaihtoa harrastettiin, ja vajaaksi uhkaavilla vuoroilla tehtiin siirtoja toisen reitille osuviksi pien erien kanssa. Nämä siinä välissä kun ajettiin kuormia tehtaaseen.

Tehokkuuteen oli hyvät edellytykset, kun purkuaikojen varaamis hölmöily ei ollut vielä alkanut, ja puu kelpasi laitoksiin. Melkein kaikkiin laitoksiin ainakin.

Volvo ei auttanut asiaa ollenkaan. Kyseinen yksilö oli yksi surkeimmista toiminnallisuudeltaan mihin oen törmännyt. 

Nyt äkkiä ajatellen mieleeni tulee Iveco jolla aloitin, ja Scania jota eräs Kuopion virittäjä oli ''hieman parannellut'', jotka painivat tuon ns. romuläjän kanssa samassa sarjassa.

Tietenkin siinäkin oli omat eroavaisuudet näihin samaistettuihin laitteisiin. Ei muista ollut kuitenkaan akselit meinanneet irrota, ja tehonalennus iskenyt päälle joka pysähdyksen yhteydessä. 

Myöhemmin meidän jälkeen tämä laite alkoi sammumaan milloin mihinkin, piti hyvän mittaisen tauon ja lähti sitten taas avaimesta käyntiin kuin mitään ei olisi sattunutkaan. 

Se johtui moottoriin menevästä johto sarjasta, joka otti itseensä lämmettyään tarpeeksi.

Akselit meinasivat tosiaan kerran lähteä irti, ja se johtui v-tuen rikkoutumisesta.

Tarvike osa ei siinä kestänyt, vaan se piti korjata reilun viikon jälkeen uudestaan alkuperäisellä. Eli jos v-tuki hajoa, siinä säästäminen tarvikeosalla tulee todennäköisesti kalliimmaksi.

Tehon alennuksen korjaamista en nyt tarkalleen muista, mutta jotenkinhan se aina liittyy ad-blue järjestelmään. Tilapäis (muutama kuukausi) ratkaisuna siinä toimi liikkeelle lähtö, sammutus ja uusi käynnistys silloin kun auto liikkui. Sen jälkeen volvo ilmoitti tehon alennuksen tulevaksi taas seuraavassa pysähdyksessä.

Voin kertoa että risteyksissä sellainen pieni rullailu oli korostetussa käytössä. 

Saattoi jokunen ihmetellä toimintaa, jos sattui näkemään.

Väsyneenä tulee tehtyä kaikenlaisia virheitä. Tällä Leppävirran jaksolla oma suora moka sattui kun otin Savonlinnassa nosturia pois perästä.

Oma rutiini nosturin pois otossa on aina ollut ulosoton sammuttaminen ennen kuin otan letkut irti. 

Tämä kyseinen kerta, silloin päätin jostain syystä toimia toisin ja käyttää sulkuhanoja perässä. 

Tiedäppä sitten missä ajatukset silloin oli, mutta kaksipiirisen nosturin ollessa kyseessä suljin vain toiselta letkulta hanan , mutta otin irti paineletkun ja paluu letkun ennen kuin olin sulkemassa toisen letkun hanaa.

Öljyä siis virtasi nosturiin ilman että se pääsee sieltä pois. Siinä tuli tehtyä nopeita liikkeitä, mutta ilman vahinkoja siitä ei selvitty. Lohkolta meni muutama tiiviste rikki.

Toki siinä oli aineksia pahempaankin, vaikka nosturin kaatumiseen saakka. Omasta turvallisuudesta puhumattakaan, kun siinä nosturin vieressä toimia koitin hoidella.

Sitä pientä laitettavaa tuntui olevan jatkuvasti. Niitä ei enää oikein osaa edes luetella, mutta asiaa liene kuvaa hyvin korjaamokäyntien ja hallipäivien määrä. Kuuden kuukauden aikana minulla oli yksi täysi viikko ilman paja reissua.

Tämä, ja väsymys minun puolelta. Varmasti lompakossa tuntunut stressi autoilijan puolelta.

Kääntölenkki oli sen verran ahdas ettei täydellä kuormalla päässyt ympäri ajamaan. Lastaus tuli hoidettu sitten näin, että taka nippu lastattiin lenkin kierron jälkeen takaapäin.
Kääntölenkki oli sen verran ahdas ettei täydellä kuormalla päässyt ympäri ajamaan. Lastaus tuli hoidettu sitten näin, että taka nippu lastattiin lenkin kierron jälkeen takaapäin.

Näiden yhdistelmänä meille tuli keskinäinen kärhämä kerran puhelimessa, jonka seurauksena puhelun lopussa ilmoitin että lopetan kuunvaihteeseen ajamisen talossa.

Asia on käsitelty kyllä asiallisesti myöhemmin, ja ilman sitä silloin omattua työpaikan vaihtamis kulttuuria asiat olisi voitu tehdä paremmin.

Mutta kypsyminen ihmisenä ei ollut vielä silloin osaltani riittävän pitkällä. 

Jollain tavalla yksi silloin mielessä ollut asia oli jonkin lainen yksinäisyyden tunne. Juurikaan muuta aktiviteettia ei ollut kuin tehdä mahdollisimman paljon töitä, ja nukkumisen jälkeen odottaa töihin lähtöä.

Vaikka veljeni samassa pitäjässä asui, kommunikointi hoidettiin vuoronvaihdolla. Se luultavasti oli yksi osatekijä miksi halu jatkaa muualla syntyi.

Enkä oikein jostain syystä toisella Leppävirran reissullani sinne enää kotiutunut.

Meillä oli siinä välillä heittomiehinä porukkaa. Eräs toinen veljes kaksikko siinä toiminnassa oli siten, että toinen oli vakituisena töissä silloin siellä ja toinen vei paru reissua minun aikanani siellä.

Tämä heittomiehen roolin omaava veli, hänen piti kerran lähteä viemään yöllä tekemäni kuorma. Sovimme Varkauden ABC asemalle vaihdo ja ajankohdan.

Istui siinä sovittuna aikana volvon hytissä kaveria odotellen. Noin vartin myöhässä viereen kurvasi henkilöauto, oli siinä parkissa minuutin ja jatkoi matkaansa.

Odotin vielä tovin, ja koitin soittaa tälle jantterille. Muutaman kerran jälkeen soitin autoilijalle, että onko kuvioon tullu muutos kun en saa kaveria kiinni eikä hän ole vaihdolle ilmaantunut.

Autoilija soitti hänelle, ja sieltä minulle. Jantteri oli hyvinkin käynyt siinä volvon vierellä, mutta ei halunnut lähteä viemään kuormaa koska auton nipussa yksi puu ei toisesta päästä ollut tolpalla, ja törrötti hieman ulos sieltä. 

Itse sitä katsoin jo metsässä, ja huoltoasemalla uudestaan, eikä kyseinen puu sieltä liikaa ulkona ollut, ja kun se sitten kaveria häiritsi katkaisin sen sahalla puoleen minuuttiin pois.

Jos tämä kirjoitus joskus kaverin saavuttaa, en tänäkään päivänä ymmärrä mitä tämän päässä liikkui, kun ilman keskustelua lähti paikalta jättäen toisen turhaan odottamaan siihen. 

Älykkyys ei ole sana joka minulla pyörii mielessä asiaa ajatellessani.

Se minkä itse sain oppina kokonaisuudessaan niin tuosta ajanjaksosta, kuin muistakin kehnoista yksilöistä on, että niitä ns. maanantai yksilöitä on jokaisella merkillä.

Eroavaisuudet merkkien välillä muodostuu muista asioista, ja eriaikakausien mallivaihteluiden myötä esiintyvinä tyyppivika vertailuina. Unohtamatta että korjaamotoiminta voi alueellisesti joko saatavuuden tai korjaamon henkilökunnan muodossa luoda ne tarvittavat erot miksi kannattaa jonkun tietyn merkkinen kuorma-auto ostaa.

Pienenä vinkkinä muuten

Yksi iso neuvo minulla teille käytettyjen kuorma-autojen osalta on: älkää missään tapauksessa ottako leasingautoksi sellaista jonka voi joutua vaihtamaan kesken leasingsopimuksen.

Leasingsopimuksesta ei ole ihan helposti mahdollista päästä taloudellisesti järkevällä tavalla eroon, toisin kuin osamaksusta.

Leasingsopimuksen toiminta malli rakentuu siten, että alkuvaiheessa maksetaan tavallaan pääomaa pois, joten vaikka puutavarayhdistelmässä tuhansien eurojen kuukausimaksulla ensimmäisen vuoden aikana kaluston ''maksuun menee'' vain noin yhden kk osuus.

Tätä kaavaa noudattamalla vaihto voi taloudellisesti olla mahdollista vasta 4,5vuoden jälkeen kun kyse on 5 vuoden leasingistä. Kokemusta on.

Kokemusta löytyy jopa sen verran, että lähetin suvanto trucksille heidän joulukorttinsa takaisin kun vitutti niin paljon. 

Kerron tästä lisää, kun ajankohdallisesti päästään tarinassa sinne asti.

Mitä nyt on meneillään.

Opintojen edistäminen on ollut aikaavievä osio nyt viimeaikoina.

Vaikka koulutuksen suhteen olen touhunnut jo reilu pari vuotta, tehden paria kouluvaihetta päällekkäin saadakseni tarvitsemaani tietoa, on ammattikorkeakoulun vuoro koittamassa.

Sieltä olen avoimen amk:n kautta etsinyt kirjanpitoon, laskentaan ja verotukseen liittyviä kursseja etupainotteisesti. Nyt sitten on aika työnoheessa etsiä lisää infoa aiheeseen, niin taloushallintoon kuin talouspuoleen. Oli sitten kyse katelaskennasta tai rahallisen puolen optimoinnista, siihen haluan saada jatkuvasti lisää tietoa ja osaamista.

Tiedonhalu on sen verran kova, että samalla kun ammattikorkeakoulua kohti menen, olen ammattitutkintona suorittanut liiketaloutta myös. 

Sitten tietää tarpeeksi, kun saadaan autolija/koneyrittäjä puolen lompakolle muutakin käyttöä kuin kärpäsen tappo. Siis rahan säilytykseenhän se kuitenkin alunperin on kuitenkin hankittu.

Kiinnostaako lisä tienesti ->Lisätienestiä asiakashankinnalla sinulle

Me tarvitsemme teidän asiakkaaksemme, jotta voimme saavuttaa tavoitteemme auttaa teitä!

Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.

Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.

Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:

-Korjaamot

-kaluston myyntipalvelut

-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot

Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?

Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.

Joni.Niskanen@vdcenter.fi

puhelinnumeromme: 045 7838 1264