Konttori hommat ei silloin ollut toimiva juttu.
Siinä konttorissa istuessa, muiden parveillessa vieressä alkoi kerääntymään tunne että olisi mukava tehdä muuta hommaa. Puunajo alkoi muodostua kiinnostuksen kohteeksi, ja aloin katselemaan avoimia paikkoja.
Asuin Helsingissä silloin, ja ihan hirveästi siellä ei kyseisiä paikkoja ollut avoinna. Siispä katseeni siirtyi etsimään lähimpänä olevia paikkoja.
Kun heti ei ollut sopivaa tarjolla, osittain varmaan vuoden ajastakin johtuen, tuumasin lähteä hakemaan ensin ajotuntuman takaisin rahtiauton ratissa.
Soitin vanhalle työnantajalleni, ja kerroin että lyhyt aikaisesti tarvitsisin töitä rekan ratissa jotta saan tuntuman seuraavaa talvea varten takasin.
Töitä löytyi, ja läksin reisun päälle takaisin. Osan ajoista hoidin itse, ja osan ajelin soittelemalla parille huolitsijalle joilla autoja silloin työnantajalla oli ajossa. Tekemistä oli ihan mukavasti, mutta katselin sovitusti kokoajan puunajo paikkaa.
Sellainen löytyi parin kuukauden jälkeen Kouvolan/Valkealan suunnalta. Töihin meno oli mielenkiintoinen prosessi sinällään, että se paikka mihin soitin ja työhaastattelussakin kävin paikan saaden ei suinkaan ollut se johon menin ajamaan.
Sain uuden puhelin soiton toiselta autoilijalta samoilta kulmilta, että minut on ''siirretty'' toiseen paikkaan. Se yritys johon olin menossa otti vanhan kuskinsa takaisin tämän kyseltyä töitä siltä jolle minä päädyin ajamaan.
Sekava kuvio koittaa edes kirjoittaa sitä, ja sitä se oli oikeassakin elämässä siinä hetkessä.
Kuitenkin siis sain työpaikan, ja yritys jossa ajoin oli sinänsä hyvä. Kaksi autoa, joista toista ajoi autoilija itse, ja toisessa ajoin nimi kaimani kanssa kahteen vuoroon ympärivuorokauden.
Asuin silloin edelleen Helsingissä silloisen ex:sän kanssa, ja arkisin asustelin hänen työkaverin perheen luona alivuokralaisena.
Auto oli ollut ajokaverillani viikon ajossa ennen kuin minä ajoin sillä ensi kertaa. Uusi 750hp volvo, joka oli päälisin puolin vielä hienon näköinen, kyllä kelpasi ajaa. Vielä kun olisi hytti nosturi ollut, niin se olisi kruunannut homman mutta ei ollut.
Yksi isoimmista negatiivisista asioista oli jatkuva tuloksen teko paine. Tästä sain kuulla muualtakin, että kokoajan piti onnistua vähintään hyvin jotta tilitykset olivat riittäviä. Toki töitä oli silloin mitä tehdä, että ainoat kohdat missä tilitykset kärsivät olivat lähinnä metsän päässä olleet ongelmat. Tekniset viat eivät uuden kaluston myötä juuri haitanneet menoa.
Perävaunua jouduttiin jonkin verran parsimaan kasaan, ja tolppa oli jossain kohdassa meinannut katketa matkan varrella. Jälki oli sellainen että kyseisen tolpan nähtyäni ihmettelin miksi sen kanssa oli vielä paluukuorma tuotu.
Varsinaiset sattumat ja tapahtumat voisin kertoa seuraavalla kerralla, mutta jotain tähänkin.
Sain kerran puhelun ajojärjestelijältä. Kertoi saaneensa UPM:n suunnalta kyselyn koskien viemääni ylikuormaa, ja tarvittiin selitys miksi näin oli käynyt.
Asiaa enempää miettimättä tuumasin, että ainoa syy mikä minulle tulee mieleen on se että siinä on ollut liikaa puita kyydissä. Tämä lähetettiin sinne, enkä koskaan saanut kommenttia siitä joten syy oli luultavasti hyväksytty.
Oikeampi syy on se ettei minulla ollut minkäänlaista vaakaa autossa, ja näppi tuntumalla tehdessä ei sattunut lotto numerot kohdilleen.
Tuo vaaka juttu on vielä nykypäivänäkin jatkuva puheen aihe. Kuormien painojen pitäisi osua just eikä melkein laiteilla joihin ei voi luottaa. Tämä sama kritiikki menee ihan jokaiselle vaaka valmistajalle, ainakin tämän hetken tiedolla.
Unohtamatta että jokainen kourallinen pitää tietää vaakanneensa. Koitappa itse vaikka tuli tikkuja käsin siirtämällä siten, että nostat niitä pinosta lautaselle ja kirjaat toisella kädellä tukkimiehen kirjanpidolla vihkoon niitä. Tasan sama määrä joka kerta.
Toista se vaikka kaksikymmentä kertaa, ja toinen voi tarkistaa vaikka kännykän videolla lukemat. Jokainen moka mikä sattuu maksaa rahaa sinulle, mutta kohdalleen osuessa et saa palkkiota.
Sitä on on arvon lukijat nykypäivän puunajo. Työ josta sanoin metsä yhtiölle että ajakaa itse jos osaatte.
Tuohon voisi lisätä lisä seikkoja sen myötä että sinun pitäisi varata aika, tehdä kaikki tietyssä ajassa ja vaihdella olosuhteita jne.
Työ on haastavaa, ja arvostan jokaista joka siellä vielä on ajamassa. Kiitos teille siitä. Työnne on arvokasta, vaikka siitä ei aina hyvää palautetta muisteta teille antaakaan.
Niihin aikoihin oli alkanut puheet 76 tonnisista autoista, ja yksi siirtoauto oli siinä ringissä kokeilussakin. Siitä löytyy juttuja alan lehdistä, joissa kuvien kanssakin demonstroidaan kääntyvyyttä jne.
Muistan kerran tankkaamassa ollessani kun mittaria huoltamassa ollut henkilö tuli jutulle kysymään että mitä olen mieltä painojen korotuksesta.
Taisin valita sanani väärin kun vastasin ettei metsän päässä pääse enää samalla tavalla liikkumaan. Jantteri tulkitsi sanani siten ettei teho riittäisi, eikä ollut enää vastaanotto ihmettelevällä hepulla päällä kun sanoin ettei tehon kanssa tarvitse huolehtia, vaan se on vetopyörien pito mikä alkaa loppumaan kesken ensin.
Ihan kohdilleen ei vastaus jälkeen päin katsoen osunut, sillä isoja mäkiä kiivetessä se oli paikoitellen kyllä ongelma, mutta suurempia murheita aiheutti se ettei metsäauto teille tullut yhtään lisää tilaa. Ainakaan heti, ja ei varmaan ole tullut joka paikkaan vieläkään.
Siinä puhutaan kuitenkin paikoista jotka olivat tilan puutteesta kärsiviä jo aiemminkin.
Kaikkeen sitä kuitenkin sopeutui, ja kehittyi monessa kohtaa itsekin kun oli pakko. Eikä puunajo suorittavana työnä ole huonoa mielestäni vieläkään.
Se on ne viisaat ihmiset siellä toimistossa, jotka eivät ole kokeneet samaa kuin me. Tällaiset ihmiset päättämässä asioista, ohjaamassa toimintaa ja asettamassa sanktioita.
Nämä ihmiset katsoivat paperilla että esim. purkuajat ovat loistava ajatus jolla siirretään puu välivarastoista autojen kyytiin, ja siitä suoraan tehtaaseen.
Aikataulut puunajossa? Saako VR toimimaan ne kiskoilla? Onnibus oli koko viime talven joka kerta myöhässä aikataulusta, kun laitoin muksuja matkaan äitinsä luokse.
No ei siitä tarvitse enempää tässä nyt tuumata, me kaikki työstä tietävät ovat tietoni mukaan samoilla linjoilla tuon aiheen kanssa, että nuo aikataulu asiat saa keksijä tunkea omasta peräluukustaan sisään.
Se ''ei aurinko paista'' paikka, jos tiedät mitä tarkoitan.
Siinäpä tarinaa tähän kohtaan. Tuumauksen alla on videon muodossa tarinointi, mutta aikataulua en osaa tässä sanoa. Toukokuun loppuun asti on nyt oma kalenteri niin täynnä että on hankala lisätä uusia osa-alueita nykyiseen.
Asiakkaille on toki tilaa, ja aikaa aina!
Mitä nyt on meneillään.
Kiirettä pitää. Sellaisessa kohdassa ollaan tällä hetkellä, että pieni piikki asiakashankinnassa tekisi hyvää jotta päästään seuraavaan vaiheeseen suunnitelmissa.
Oma tekeminen on tällä hetkellä suuntautunut lisätiedon hankintaan, ja muun muassa takuu säätiön kanssa olen ollut yhteydessä tiedustellen heiltä löytyvän tiedon välittämistä henkilökohtaisista talousvaikeuksista kärsiville.
Ja niille joilla niitä yleensäkin on, ei vain kärsiville.
Samaan tapaan kuin kysymys: jos neljä viidestä kärsii ripulista, tarkoittaako se sitä että se yksi nauttii siitä.
Eli myös niille joilla talousvaikeuksia on mutta ei jaksa murehtia niistä, asioille kannattaa tehdä korjausliikkeitä.
Jaan jossain vaiheessa linkkejä talousvaikeuksien voittamiseen liittyen, kertokaa niistä eteenpäin ihmisille jotka apua tarvitsevat.
Kiinnostaako lisä tienesti ->Lisätienestiä asiakashankinnalla sinulle
Me tarvitsemme teidän asiakkaaksemme, jotta voimme saavuttaa tavoitteemme auttaa teitä!
Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.
Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.
Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:
-Korjaamot
-kaluston myyntipalvelut
-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot
Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?
Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.
Joni.Niskanen@vdcenter.fi
puhelinnumeromme: 045 7838 1264