Elämä alkoi asettua paikoilleen.
Kun Orivedelle alkoi hiljaksiin työt asetua, tuli siinä pitempi pätkä elämässä että kaikki asiat olivat hyvällä tolalla.
Sairasloma tuurauksen, ja kesän rahtiajojen jälkeen, ajoin yövuoroa parisen kuukautta.
Se ei kuitenkaan sopinut jatkuvalla syötöllä, ja kyselin työnantajalta voisiko asiaa muuttaa.
Saman ajokaverin kanssa alettiin ajaa vuoroviikon päivää/yötä.
Silloin ei ollut näitä purkuaika typeryyksiä, joten työ sujui jouhevasti.
Tällä hetkellä on ollut paljon puhetta miksi puukuskit vaihtavat alaa.
Syiksi on lueteltu niin palkkatason kehnoutta, suurta työmäärää ja näitä byrokratia asioita.
Itse voin kertoa, että syy miksi minä en aja puita työkseni enää johtuu kahdesta asiasta.
Purkuaika varaukset, jotka vaikeuttavat työtä huomattavasti.
Kuormapohjia lähetetään erimäärä kuin purkuaikoja on saatavilla, ja purkuajat voivat peruuntua milloin tahansa.
Kuorman vienti tehtaalle voi seisahtua jopa silloin kun on matkalla kuorman kanssa tehtaalle. Terminaaliin purku on seuraavana sitten edessä.
Muistan yhden kuorman, jolle varasimme neljä(4) purkuaikaa ennen kuin saimme sen viimein viikonloppuna ajettua.
Näitä muita hauskoja esimerkkejä on, kun metsäyhtiö tilasi lisäkuormina koivukuitua useampia kuormia.
Näistä kuormista ei viety yhtään tehtaalle kun ei saatu purkuaikoja.
Siellä kaksi erillistä ihmistä seuraa tarvittavaa puumäärää ja purkuaikoja keskustelematta keskenään.
Näistä toinen sanoi minulle kerran, että purkuaikoja käytetään jälkikäteen vielä puumäärien tasaamiseen tehtaalla.
Toinen syy miksi en aja enää on sanktiot.
Kuljettajalle asetetaan kielto viedä puita tehtaalle kun autolla on viety kolme ylikuormaa kuukauden aikana tehtaalle.
Se on ihan sama kuka ne on vienyt, mutta sillä autolla ei kukaan muukaan voi viedä mitään ajokiellon aikana.
Eräs tällainen tilanne esimerkki löytyy ihan puhelinyhteyksistäni.
Hänen työnantaja vei viikonloppukuormina ylikuormat täyteen, ja autoa vakituiseen ajavat kaksi miestä eivät saaneet sitten mennä tämän seurauksena töihin.
Kumpikaan vaki kuskeista ei ollut vienyt yhtään ylikuormaa kyseisenä kuukautena.
Tämän jälkimmäisen tyyppinen asia oli itsellenikin se viimeinen piste.
Sanon edelleenkin metsäyhtiön suuntaan samat terveiset kuin silloin:
Minun ei ole mikään pakko täällä olla, ajakaa itse jos osaatte!
Tämä kantautui lopettaessani metsäyhtiön kuljetuspäälikön korviin, joka sitten soitti työnantajalleni uhaten lopettaa kaikki ajosopimukset jos minua ei potkita pois.
Onko ihan laillista vaatia kuljettajaa ulos alihankkijan yrityksestä? En osaa sanoa, mutta asia kuittaantui silloin, kun olin lähdössä muutenkin.
Mutta sitä alkuvaihetta Orivedellä., kun puunajoa oli vielä edessä, eikä loppu häämöttänyt.
Kun ajokaverina oli ns ''kovaluu'', ja itsellä tekemisen meininki päällä, voin sanoa että tulos oli hyvää.
Vaikka siinä jo alkuvaiheessa kokemusta oli itsellä olemassa, jotenkin se pitempi aika samassa talossa rakensi vielä enemmän varmuutta tekemiseen.
Uskoisin, että kun työpaikan elementit olivat vakaalla pohjalla ja vahva porukka ympärillä sain tarvittavat olosuhteet kehittyä itsekin.
Se on yksi jälkeen päin oivaltamani asia, että todennäköisesti olisin saanut erinlaisia vahvuuksia itselleni jos olisin oivaltanut pysyvyyden merkityksen jo aiemmin urallani.
Toisaalta, ei kokemuksieni myötä saamani vahvuudet ovat nyt enemmän muutokseen soputumiseen ja olosuhde vaihteluiden sisäistämiseen liittyviä.
Joka tapauksessa eteenkin nuoremmalle kaartille vinkkinä, kaikki kokemus muokkaa sinua johonkin suuntaan ja kokemuksien kerräntymiseen voi itse vaikuttaa.
Mitä nyt on meneillään.
Oman ohjelmiston kehitys on suunnitteilla, ja sen suunnittelun parissa on viikko kulunut.
Katelaskennan puolella on seuraavana kyseisen ohjelman saralla irtoperäliikenne.
Siellä saimme jo alustavalla ohjelmalla hyvän suuntaista lukemaa aikaan.
Eli laskenta on sujunut jo alustavalla ohjelmalla hyvin.
Sen parissa menee suuri osa ensiviikkoa.
Kiinnostaako lisä tienesti ->Lisätienestiä asiakashankinnalla sinulle
Me tarvitsemme teidän asiakkaaksemme, jotta voimme saavuttaa tavoitteemme auttaa teitä!
Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.
Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.
Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:
-Korjaamot
-kaluston myyntipalvelut
-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot
Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?
Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.
Joni.Niskanen@vdcenter.fi
puhelinnumeromme: 045 7838 1264