Alkuvaiheen työn teon tahdilla olisi voinut pärjätä, jos taloudesta olisin tiennyt saman kuin nyt.

11.03.2022

Otsikko ainakin sillä varuksella, että koko porukka olisi tinkinyt kaikesta tulopuoleensa liittyvästä ja verotukseen liittyviä asioita olisi ensimmäisen sopimuksen ajan hyödynnetty velkapiikkinä. 

Tuohon velkapiikkiin lähtemisen ainoana konkreettisena hyötynä olisi ollut Oy muotoisen yrityksen jatkaminen joko sopimus neuvotteluihin saakka hinnan korotuksen vaatimuksena, tai sitten henkilökohtaisten sitoomuksie karsimisena jolloin konkurssiin voisi siirtyä hallitusti.

Tuo velkavipu on ollut aiemmissakin kirjoituksissa tässä blogissa esillä. Sitä käytetään keinona hankkia kalustoa yritykseen, ja vastapuoli sitten käyttää tätä velkavipua autoilijaa vastaan sanattomana pakotteena jatkaa vaikka huonollakin katteella.

Kokonaisuutena voin summata oman aiemman yritystoiminnan kehnolle pohjalle rakennettuna, ja talouden osaamattomuuden myötä tuhoon tuomittuna. Välttämättä taloutta ei tarvitse samassa mittakaavassa opetella kuin mitä itse olen nyt sitä opiskellut, mutta oman alantunteva osaaja tueksi on äärimmäisen tarpeellinen.

Sanonta ''hyvä kirjanpitäjä on painonsa arvosta kultaa'' on ehkä yliammuttua konkreettisesti, mutta sanonnan tarkoituksena onkin muiden asioiden huomionti kyky kuin vain laittaa kuitteja kirjanpitoon ja verotukseen.

Toivottavasti te olette löytäneet itsellenne hyvän taloushallinnon osaajan yrityksellenne, ja jos asiassa on mielestänne parannettavaa, olemme käytettävissä. Eikä pelkästään kirjanpidossa, vaan myöskin muussa avustavassa roolissa mitä talouteenne liittyy.

Puunajossa yrittäjäksi alkavana voi pärjätä lyhyehköllä kokemuksella, kuten olen tarinoita lehdistä lukenut tässä viime kuukausina. Kuitenkin kokemuksella voi saavuttaa monessa tilanteessa vakaamman tilanteen nopeammin. 

Kummassakin tapauksessa yrityksen tilan kehittyminen on suurelta osin kiinni omasta rahan käyttö taipumuksesta. Siitä mihin kuluihin sitoutuu ja milloin. Esimerkiksi liian nopean kasvun myötä palkkojen maksun ajoitus tekee helposti hallaa maksu valmiudelle.

Eli sille paljonko siellä tilillä on rahaa sinä päivänä kun laskujen maksupäivä koittaa. 

Ensi kokemus yrittäjänä oli jälkeen päin minulle tavallaan antoisa kokemus, sillä sainhan siitä kipinää olla tässä kirjoittamassa tätä tällä hetkellä.

Itse ajamiseen muistan siltä ajalta muutamia tapahtumia. 

Kerran tien reuna petti toiselta puolelta niin hienosti ettei toiselta puolelta kirjaimellisesti näkynyt lainkaan vetopyöriä. Silloin oli apua niin lähellä tarjolla etten edes koittanut keksiä mitään vippas konsteja. Kuitenkin ajankäytöllisesti on tarjolla olevaan apuun parempi tarttua, kuin yrittää aina pärjätä itse omillaan.

Toisella kerralla kurakkoon kiinni jäädessäni apua ei ollut tarjolla. Liikkeelle ei täydellä kuormalla päässyt, joten ensimmäisenä purin perävaunun ja laitoin ketjut. Pientä heijausliikettä sain tehtyä mutta ei vielä liikkeelle. Perävaunu irti, ja sain vetäjää ajettua parimetriä. Tämän jälkeen ketjulla perävaunu vetokitaan kiinni, laukaisin jarrut ja nykäisyillä sain sen liikkeelle.

Tässä huonona puolena on toistuvassa käytössä aisan silmukan kokemat vauriot, ja sen vaihtaminen on sitten nykyisin luultavasti jo alkaen 700€.

Sekin kuorma tuli sitten telaamalla, ja tämän paikan opetus tuli minulle vasta jälkeen päin kokonaisuudessaan. Kyseisestä paikasta puut olisi saanut ilman riuhtomista ja repimistä parin viikon päästä ilman ongelmia. Nyt sitten korjattiin tietä ja aikaa kului itsellä enemmän.

Siinä hetkessä olimme jo taloudellisesti ajautuneet tilanteeseen jossa oli pakko koitta kokoajan ajaa jotta tulisi laskuihin rahaa. Kädestä suuhun siis mentiin.

Kyseistä ketjua jouduin käyttämään muuallakin. Mäen päälle merkitty kääntöpaikka oli niin pieni ettei siellä ollut mitään mahdollisuutta kääntää edes vetäjällä, ja minä olin siellä koko yhdistelmän kanssa. 

Peruuttaa koitin mäkeä alas ketjut vetopyörissä, mutta ilman etupyöräketjua ei pitoa ollut. Tie oli jäässä eikä hiekkaa saanut lapiolla irti ja sähkölinjat olivat suoraan auton yläpuolella eikä nosturilla hiekkaa voinut myöskään rapsuttaa esille.

Sain mäen harjan lähellä peruutettua perävaunua ojaan sen verran että pääsin vetäjällä peruuttamaan siitä ohi. Kävin alhaalla kääntämässä ja peruutin takaisin vaunun luokse. Ketju kiinni kidasta aisaan, jarrujen laukaisu ja auton hyttiin.

Siitä alkoi pieni kilvan ajo sitten karkuun omaa perävaunua, kun vaunun siinä mäessä väkisin ketjulla ympäri vedin. Mäen alla toivon vaunun menevän ojaan jotta se pysähtyisi, mutta lopulta oli olosuhteista johtuen pakko jarruttaa ja ottaa törmäys auton perään.

Ihme kyllä mitään ei mennyt rikki.

Meille siis joissain kohdissa kokemattomuus oli tekemisen rohkeutta lisäävä ominaisuus, mutta kokonaisuudessaan se ei tuonut meille hyötyjä niillä osa-alueilla jotka olisivat mahdollistaneet kannattavan liiketoiminnan. 

Unohtamatta että nämä edellä kerrotut tilanteet olisin nykyisellä kokemuksella hoitanut eritavalla. Olkoonkin että tuo mäessä perävaunun kääntö väkisellä johtui siitä, että joku ystävällinen ihminen oli edellisenä viikonloppuna autosta varastanut tilantessa tarvittavan etupyöräketjun.

Seuraavaan kirjoitukseen kerron vielä muutaman asian tähän kyseiseen yrittäjyys kokeiluun liittyen ennen eteenpäin siirtymistä, ja velkakierrettä joka siitä seurasi.

Otsikon mukaista ''olisi saattanut pärjätä'' tyylistä taitaa olla joka puolella meneillään nykyisillä polttoaineen hinnoilla. 

Taitaa naftan hintojen saralta tilanne olla hyvinkin kriittinen, kun uutisissa puhuttiin jo valtion tuesta kuljetusalalle. Tällaista ei ole ihan hetkeen tullut vastaan, että valtio jotenkin tukisi kuljetusalaa.

Diesel verolle ei nykyisellään ole olemassa enää mitään perusteita, kun bensa on jo tällä hetkellä useissa paikoissa halvempaa kuin diesel. 

Tuki asioita jos tulee tarjolle, autamme teitä hakemuksien täytössä kyllä. Kuljetusalan auttaminen on kuitenkin minulle hyvin tärkeä asia. Ottakaa siis yhteyttä jos tällainen eteen tulee, ja jos itse jostain tällaisia vaihtoehtoja löydän, niistä tälle sivustolle kyllä kirjoitan!

Oli tukia olemassa tai ei, ollaan siinä tilanteessa että kukaan ei ole tulossa korvaamaan niiden ihmisten kokemia talousvaikeuksia joiden toiminta tulee korotusten mytöä päätökseen. Jos sinun tilanne on menossa tähän suuntaan, ota yhteyttä ja katsomme yhdessä mitä tai miten tilanne kannattaa hoitaa.

Erään pitkään puita ajaneen tuttuni kanssa juttelin tällä viikolla, ja hän kertoi nafta laskujen nousseen syksystä 3 500€ kk syksystä, ja taksat ovat säilyneet samana. Tilanne jos jatkuu samana on hänelläkin tulossa leppoisat ajat kun ei töihin enää tarvitse lähteä. Tämä vain esimerkkinä siitä, että tilanne tulee konkretisoitumaan jo lähiaikoina jos asialle ei tehdä päättäjien taholta mitään. 

En valitettavasti saa tuosta listasta teboilia pois. Muistuttaisin kaikkia kuitenkin siitä, että teboil boikottia ei pitäisi ulottaa asemilta ostettuihin tuotteisiin, eteenkään nyt kun on tullut ilmoitus että tuotot jäävät paikalliselle yrittäjälle. Tämän sanottuakin olemme ehdottomasti mukana tuomitsemassa Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan.
En valitettavasti saa tuosta listasta teboilia pois. Muistuttaisin kaikkia kuitenkin siitä, että teboil boikottia ei pitäisi ulottaa asemilta ostettuihin tuotteisiin, eteenkään nyt kun on tullut ilmoitus että tuotot jäävät paikalliselle yrittäjälle. Tämän sanottuakin olemme ehdottomasti mukana tuomitsemassa Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan.

Paniikkinappula pitäisi olla jo pohjassa, sillä tekemättömät päätökset ajavat jälleen tarpeettomasti ihmisiä kohti velkakierteitä ja murheita.

https://moottori.fi/liikenne/jutut/bensiinin-ja-dieselin-hinta-nousee-2023-jos-veroaikeet-toteutuvat/  Tämän valtion johto voi ainakin ihan suosiolla unohtaa.

Mitä nyt on meneillään.

Katelaskentaohjelman kanssa on vielä vääntöä, mutta koitan sitä saada työstettyä.

Kuljetusalalle suunnattua molempiin suuntiin toimivaa (työntarjoaja-tekijä) kevytyrittäjäpalvelua on rakenteilla, ja siitä on näillä näkymin tulossa kesällä lisää päivityksiä.

Alustavaa kiinnostusta on olemassa myös konkursseihin erikoistuneen tahon kanssa, joka auttaisi myös varattomia konkurssi pesiä saamaan asiat loppuun saakka. Tämän puolen kautta haluan itse olla tuomassa myös apuja/tyäkaluja päästä jatkamaan elämää niissäkin tapauksissa kun paska lyö tuulettimeen.

Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.

Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.

Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:

-Korjaamot

-kaluston myyntipalvelut

-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot

Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?

Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.

Joni.Niskanen@vdcenter.fi

puhelinnumeromme: 045 7838 1264