Ajojärjestelijäksi
Huhtikuun puolelle on päästy. Kevät koittaa päästä aluilleen, ja ainakin itselleni se on mukava asia.
Rehellisesti voin puunajo kokemuksien jälkeen sanoa, että jos en enää koskaan näkisi lunta pärjäisin vallan mainiosti. Sen verran sen kanssa on jo saanut pelata.
Hiab-autolla ajon jälkeen siinä taisi olla jotain muutakin ajoa samassa yrityksessä, mutta jotain muuta teki mieli tehdä.
Kuljetusalaan liittyviä muita töitä katselin, ja törmäsin ajojärjestely tehtävään. Kyseessä oli kesätyö paikka, mutta tuumasin että jollakin sitä on sillä saralla hyvä koittaa alkuun päästä.
Hain, ja pääsin ko paikkaan. Pihakiviä välittävä yritys oli kyseessä, joten kesällä siellä puuhaa riitti. Olin siinä kokeneemman kaverin apuna, ja kun hän jäi lomille pääsin itse tekemään pestiä ihan kunnolla.
Kun pesti alkoi päättyä, sain vakituiselta kummelilta kuulla hänen jäävän pois siitä. Tämän myötä sain sieltä vakipaikan.
Ko kaveri siirtyi keskolle kuljetuspäälliköksi.
Siitä loppukesän touhusin sitten sitä työtä siinä, ja ihan mukavaa puuhaa se oli. Ainakin siihen saakka kun talvi koitti, eikä tekemistä ollut juuri lainkaan.
Tuntui suht turhalle käydä työpaikalla istumassa päivä ilman mitään tekemistä. Jotenkin siinä hetkessä ajatustasoa syvemmällä työstin konkurssia, ja sen hetken elämässä sain parisuhteesta tukea selvittää asiaa.
En tiedä kauanko olisin asioita koittanut vanhalla ''kovan työn kautta'' mentaliteelilla hoitaa kuntoon, kun aina ei kaikkea kannata väkisin yksin puskea.
Otin yhteyttä velkaneuvontaan, siellä vierailuiden jälkeen sain arvokasta apua, ja vihdoin valoa tunnelin päähän.
Pääsin velkasaneeraukseen, johon maksoin kolmen vuoden ajan tiettyä summaa jonka jälkeen sain viimein pöydän taas puhtaaksi ja luottotiedot takaisin.
Ilman opastusta ja apua en tiedä miten olisi käynyt, mutta tämän asian työstämistä jatkoin vuosia korvieni välissä.
Se on myös yksi niitä isoja syitä miksi minä olen tässä kirjoittamassa tätä, ja haluan vilpittömästi olla auttamassa kuljetusalan parissa elantoaan tienaavia. Kaikkea ei tarvitse, eikä aina voikaan suorittaa itse ja yksin.
Ajojärjestely työtä olisin silloin voinut jatkaa pidempäänkin, jos yrityksen sisällä ei olisi asiat muuttunut niin paljon silloin. Eikä asiaa auttanut lainkaan ettei työpaikan puolelta osallistuttu minulle luvattuun koulutuksen järjestämiseen.
Työn kuvaan olisi kuulunut silloin osallistuminen sopimusneuvotteluihin autoilijoiden kanssa.
Näihin pääsin kyllä pariin ensin osallistumaan, mutta siinä vaiheessa kun puolueettomalta kannalta kerroin näkemystäni kaikkia osapuolia hyödyntävistä seikoista tilanne muuttui. Ei tarvinnut osallistua enää.
Kyseessä oli muistaakseni hinnoitteluun ja polttoaine klausuulin liittyvä asia.
Tuolla hinnoittelun saralla huomasin jo silloin pieniä juttuja joilla kaikki voivat paremmin. Yksittäisten keikkojen hinnoitteluja vertaillessani oli tiettyjä lähetyksiä yhdistelemällä pitemmän matkan kuormia järkevämpi ajattaa pienellä kuljetusliikkellä paremmalla hinnalla per lähetys kuin lähettää ne sokkona ison toimijan ajettavaksi.
Näissä oli työnantajaani ajatellen säästämisen valossa mahdollista maksaa hyvä hinta autoilijalle, kun vähän viitsi laskukonetta käyttää.
Tässä kohdassa mennään mielestäni pöpelikköön nykyään, kun hinnat ajetaan liian ahtaalle osoittaen että pitkäjänteiset yhteistyösuhteet ovat vain sananhelinää.
Oikeasti se mikä merkitsee on osakkeenomistajille maksettu raha.
Tämän toiminta periaatteen vuoksi en itse suosi mielelläni pörssiyhtiöitä missään suhteessa.
Kun toiminta rakennetaan sille pohjalle, että keksitäänpä millä verukkeella voisi rahaa toisilta nyhtää ei siinä paljoa jää enää tilaa toisen työn aidolle arvostamiselle.
Saamani palaute ajojärjestelijänä toimimisesta oli hyvää. Siinä huomasin itse aiemman oman kokemukseni ajamisesta, ja että suunnittelin kuormat siten kuin olisin itse en halunnut ajaa.
Niiltä ajoilta on jäänyt pitkäaikainen kaverikin ihan yksityiselämän puolellekin.
Silloin huomasin jo sen, että asioiden katsominen yhteisestä näkökulmasta alihankijan kanssa on täysin toimiva ja työtä edistävä tapa toimia.
Autoilija pitäisi nähdä yhteistyökumppanina, eikä ovimattona. Siihen pääseminen vain vaatisi ajojen tarjoajan taholta edes etäistä ymmärrystä siitä mitä toisen työ konkreettisesti on.
Unohtamatta että meidän kone- ja kuljetusalan puolella täytyy myös alkaa ymmärtämään toisen ajattelu tapaa. Ne ajat kun koko touhu perustui yksinomaan kovaan työntekoon on jäämässä unholaan.
Uudemmille alalle tulijoille, ja kokeneemmille myös, ammattiylpeys on asia jota meidän kaikkien täytyy muistaa vaalia.
Tehdään asiat siten kuin ne kuuluu tehdä, eikä lähdetä oikomisen tielle ''kun se nyt tällä hetkellä on helpompaa''. Tästä kirjoitan tuossa tulevissa lisää avaten miten olen siihen itse törmännyt työelämässä.
Mutta tässä tähän kohtaan tarinaa.
Mitä nyt on meneillään.
Kiirettä pitää. Sellaisessa kohdassa ollaan tällä hetkellä, että pieni piikki asiakashankinnassa tekisi hyvää jotta päästään seuraavaan vaiheeseen suunnitelmissa.
Ulkopuolisen katelaskenta ohjelman hankinnan osottautuessa mahdottomaksi, olemme siirtyneet jatkamaan oman ohjelmiston kehitystä. Tähän kohtaan tähän sisältyy erilaisen liiketoiminnan mittarien yhdistäminen kirjanpidon tuloksiin (tämä osio on saatavilla toi muilta toimijoilta), mutta se mitä olen jatkojalostamassa liittyy katelaskenta oppaan liittämiseen tähän.
Itseäni kiinnostaa valtavasti se, että miten saamme helposti nähtäville kirjanpidon lukujen lisäksi rahan riittävyyden pankkitilillä. Sen minä haluan olla tekemässä mahdolliseksi.
Unohtamatta että oman kokemukseni myötä kausivaihteluiden merkityksen tiedostaminen antaa varmasti parempaa sisältöä siihen.
Rahalla saamme nopeammin tehtyä alaa auttavia järjestelmiä, ja järjestelyitä. Rahaa saamme asiakkailta työtä vastaan, joten kutsumme kaikkia alalla olevia tai alalle aikovia asiakkaiksemme.
Ensin yrittäjiä, ja myöhemmin kehitystyön tuloksena saatavan kevytyrittäjyyden kautta kaikkia muitakin.
Yhdessä me saamme näkyvää aikaan.
Jokainen voi itse valita maksaako kirjanpidon teosta taholle joka ei ole tuomassa kuljetusalalle mitään muuta kuin yrityskohtaisen pakollisen kirjanpidon, vai maksaako yritykselle jonka tähtäin on olla työstämässä koko alan tulevaisuutta paremmaksi.
Tiivistä tämän yhteen lauseeseen: Me tarvitsemme teidän asiakkaaksemme, jotta voimme saavuttaa tavoitteemme auttaa teitä!
Kiinnostaako lisä tienesti ->Lisätienestiä asiakashankinnalla sinulle
Etusivun etsin ketjuun kuulumattomia raskaankaluston hinausliikkeitä.
Eli hinausliikkeet jotka tulevat sivustolle ovat lähtökohtaisesti yrityksiä, jotka eivät kuulu välityspalkkiota vaativiin ketjuihin. Tämä on yrityksemme tapa osoittaa, että haluamme työllä tienatun rahan suuntautuvan oikeaan paikkaan. Näin ollen myös internetin hakupalveluiden joukosta tällaisten etsimisen sijaan lisäämme hinausliikkeen netisivuille linkin sivustollemme. Tämän linkin lisääminen sivustollemme on maksuton emmekä veloita linkin olemassa olosta sivustollamme muutenkaan yhtään mitään.
Muuta etsimäämme kontaktiverkkoa ovat:
-Korjaamot
-kaluston myyntipalvelut
-Tienpäällä huoltoa suorittavat tahot
Lisäksi toivomme palautetta teiltä arvon kolleegat, mitä sinä toivot että tarjoamme kuljetusalalle?
Rekkakuskilta rekkakuskille, ja kaikille kuljetusalan työntekijöille.
Joni.Niskanen@vdcenter.fi
puhelinnumeromme: 045 7838 1264